Vaarwel Surabaya

15 augustus 2013 - Surabaya, Indonesië

Vaarwel Surabaya

Ons hotel is mooi, de stad is schoner dan ooit. We lopen even langs de Kali Brantas en praten met een eenzame visser, die met zijn hengeltje een visje probeert te vangen. Ik praat met hem en hij kijkt mij verbaasd aan, omdat ik zijn taal spreek. Aan de overkant van deze snelstromende rivier roept een man iets naar mij en ik schreeuw iets terug in het Javaans, ach ik voel me zo thuis. Terwijl we hier even staan vertel ik Isrid en Zeb het verhaal dat ik hier als jongen van 13 bijna was verdronken, omdat ik uit een bootje stapte en dacht door het water naar de kant te kunnen lopen. Ik kon niet zwemmen en werd meegesleurd door de stroming en net op tijd werd ik gered door mijn vriend Pip Pip Franckemount die nog in het bootje zat.

"Wij hebben nu mevrouw Risma, de eerste vrouwelijke burgemeester, daarom is Surabaya nu zo schoon", zegt Yan Ferdinandus.
We rijden eerst naar mijn lagere school aan de Jalan Simpang, het is een langerekt gebouw en ik herken er niets van. We maken foto's.
We rijden verder, de stad ziet er anders uit en komen op Gubeng. Yan stopt bij het station. Ik krijg bij het zien een brok in mijn keel, laat niet merken dat mijn ogen nat worden als ik de foto's maak. Op weg naar school reed ik hier 2x per dag langs! Hij is niets veranderd.
Hier vlak bij ligt het IJsrestaurant Zangrandi. Ik wil mijn tiener ervaringen graag delen met Isrid en Zeb. De smaak en de geur van hun vanille ijs is niet veranderd en weer zak ik diep weg in mijn herinneringen.
De Mulo -en Handelsschool gebouw (SMPI en Zaalberg) is een onherkenbaar gebouw geworden waar o.a. nu een heel groot Chinees restaurant is gevestigd.
Achter dit gebouw ligt de bekende begraafplaats Kembang Kuning. We kopen rood-witte losse bloemen en rijden stapvoets langs de particuliere graven naar het Ereveld. Beheerder de heer Soekarjono heet ons welkom en op veld AA moet mijn vader liggen.
Indrukwekkend om te zien staan hier op gescheiden velden de duizenden witte oorlogskruizen.  "Papa ik ben hier", zeg ik hardop en leg samen met mijn dochter, zijn kleindochter, de bloemen neer in de vorm van een hart. Zijn achter-kleinzoon Zeb kijkt naar dit tafereel en heeft zijn eigen belevenis. Het is nu de derde keer dat ik mijn lieve vader hier bezoek.

In het authentieke Indonesische restaurant Riagaleria hebben we ons afscheidsdiner met de jongens van de Indo Club Soerabaya.

Vaarwel Surabaya, stad van mijn verleden. Ik zal je missen, ik mis nu alweer jouw geur. Het was heerlijk om jou weer terug te zien en je blijft nu sterker in mijn gedachten.

1. Frank Horstink:
    Mooi, mooi verteld!
  2. Hester:
    15 augustus 2013
    tot tranen toe geroerd....wat een prachtige ervaring. ik vind het ontzettend fijn dat je dit mag beleven en al je mooie herinneringen weer naar boven kan halen. ik deel het me je vanaf ver....
    kus hes
  3. Riet:
    15 augustus 2013
    Frank, Italië is mooi, maar Java is ook prachtig. We zijn nu op Bali een echt paradijs! Groet
  4. Hans Esser:
    15 augustus 2013
    Ben, ik leef met je mee.
  5. Riet:
    15 augustus 2013
    Lieve Hes, ik heb echt een paar keer moeten slikken. Het is goed zo en dit laatste bezoek aan Surabaya draag ik met mij mee. X Pa.
  6. Riet:
    15 augustus 2013
    Hans, als Indo's kunnen we dat diep in ons voelen. Sudahlah.
  7. H.A.Maijs:
    15 augustus 2013
    Geweldig Ben, zo als je je gevoelens bloot geeft, ik voel het zelfde als ik in mijn geboorte stad rond struin en dat is niet eens zo ver weg. Pak het beet en leg het vast ,spreek je later- Ton en Dien
  8. Frederiek:
    15 augustus 2013
    Wat een ontroerend schrijfsel , wat een herinneringen en mooie bagage voor de komende jaren. Wat zullen jullie deze reis nog vaak herbeleven.
  9. Ilona:
    15 augustus 2013
    prachtig Ben !!! wat hebben jullie een leuke tijd!!
  10. Riet:
    15 augustus 2013
    Lieve schat, Wat ben ik blij voor je dat je deze reis gemaakt heb.
    Met de vele herinneringen.
    Geniet er nog van.
    Dikke kus

lieve schat,
    Wat ben ik blij voor je dat je dit allemaal beleeft.
    Geniet ervan,
    Dikke kus Riet
  11. Leonie Poth:
    15 augustus 2013
    Ben, wij vinden het heel fijn voor je dat het weerzien met Surabaya bij jou de mooie herinneringen uit je verleden doet opborrelen! Vanilleijs van Zangrandi is nog steeds lekker he? Vinden wij ook! Geniet ze maar! XxxWimOne
  12. Eunice:
    15 augustus 2013
    Lieve oom Ben, wat een mooi verhaal. Het raakt mij ook. Wat fijn dat u dit allemaal mag beleven, ruiken, proeven en voelen. Veel liefs en ik geniet van jullie verhalen.
    X
  13. Riet:
    16 augustus 2013
    Het voelt heel goed als ik jullie reactie lees en special van jou Riet, ik mis je! Dank jullie wel lieve volgers!
    Nu op Bali. Het is hier zo mooi en het hotel in Ubud is "a Paradise".
    Liefs van ons 3tjes.
  14. Corrie Gottschal:
    16 augustus 2013
    Wat prachtig verteld Ben !!!! Geniet er van !!!!
  15. Wout Willems:
    17 augustus 2013
    Mooi verhaal,ga 7 september een maandje neuzen en mijn fam bezoeken.Maar ik zeg geen vaarwel,maar tot ziens.Klinkt niet zo abrupt.
  16. Sjake & Mies:
    17 augustus 2013
    Wat een schitterend verhaal je zal nog veel moeten verwerken Ben we hadden je verhalen en jullie fotos niet willen misse.
  17. Marleen:
    18 augustus 2013
    Prachtig Ben,
    mooi dat je dit mag beleven met je dochter en kleinzoon.
  18. Riet:
    19 augustus 2013
    Altijd weer jammer wanneer de vakantie ten einde loopt, maar de beleving was super. Dank jullie wel voor het mee lezen!
  19. John Dave Boon:
    2 september 2013
    Ik wou dat ik ook op zo'n manier,mijn emoties op papier kon zetten.
    Ook ik heb het met Ega,zonen en kleinzoon een paar keer mogen ervaren.
    Prachtig!!!
  20. Riet:
    2 september 2013
    John Dave, wat mooi dat jullie onze reis net zo herkennen. Ik ken jou niet persoonlijk, maar dat geeft niet, wel verrast met jouw reactie.
    Bedankt, Ben.
  21. John Bruininga:
    14 oktober 2013
    Hormat,
    Door een Boeaja uit Krembangen.