Surabaya. Het verhaal van mijn vader.

14 augustus 2013 - Surabaya, Indonesië

Ereveld Kembang Kuning
We zijn in Surabaya. De 1 na grootste stad van Java en de plaats waar mijn vader is opgegroeid en woonde tot zijn 18de jaar, het jaar dat hij naar Nederland verhuisde. Sinds een jaar of 5 groeide bij mij het verlangen om samen met mijn vader naar Indonesië te gaan, om zijn verhaal te horen en te herleven en te zien en voelen waar mijn eigen roots ook liggen. En nu zijn we hier! Tijdens onze roadtrip reden wij al door Lawang, de geboorteplaats van mijn vader. Ik was stil onder de indruk en hoorde papa achterin het busje zeggen: " Jee, dat is toch wat, dat ik na 74 jaar hier rijd!".

Het is 14 augustus 2013 en we worden opgehaald door Yan Ferdinandus, ook een Indo,  die hier in Surabaya woont en via kennissen van mijn vader in contact met ons kwam en ons graag rond leidt en naar de plekken brengt waar alle herinneringen liggen.
Meteen al toen we begonnen te rijden herkende papa bepaalde straten en gebouwen, hoewel er heel-heel-veel veranderd was zoals hij herhaaldelijk aangaf. We bezochten het station ( dat niks veranderd was!) , de lagere school van mijn vader, het ouderlijk huis op Jalang Melati nr 1 en de Handelsschool. Ook de ijssalon Zangrandi, waar papa regelmatig zijn zakgeld uitgaf, stond er gewoon nog en we aten er het vanille ijs dat mijn vader destijds ook altijd zo graag at. Ik had voor ons vertrek vanuit het toilet van het hotel nog wat wc papier in mijn tasje gestopt, maar ik kan vertellen dat ik daar bij lange na niet genoeg aan had! Ik vond het zeer ontroerend om mijn vaders ontroering te zien en hij beschreef het ook als een soort mistig gordijn dat optrekt waardoor allerlei herinneringen weer boven kwamen. "Papa is blij" zei Yan.  Ik schoot steeds vol.
Ten slotte bezochten we de Ere Begraafplaats Kenbang Kuning ( een gele bloem ) waar V.E. Van Geuns, mijn vader's papa en mijn opa begraven ligt. Onderweg stopten we bij een bloemenstalletje. "Even bloemen kopen voor papa" zei mijn vader. En hup daar schoot ik weer vol. De Ere Begraafplaats is indrukwekkend. Een prachtig onderhouden (gras) veld ( Nederland betaalt voor dit inderhoud ) met duizenden witte kruisen waar de mensen liggen die in de oorlog gesneuveld zijn of gevochten hadden. "Ik ben er pap" zei mijn vader toen we het terrein opreden. De exacte plek waar opa ligt werd opgezocht in een map door de beheerder. Er zijn geen woorden voor de emotie die ik voelde toen ik naar opa's graf liep. Samen met mijn vader maakten we een hart van bloemen voor het kruis. Zeb was ook ontroerd zag ik. Ik heb hierbij ook aan jou gedacht Hes! Zo mooi, zo geweldig mooi en bijzonder om hier te zijn. "Opa, we zijn naar je toe gereisd! Rust in vrede. X Is" schreef ik in het gastenboek.

1. Frank Sukel:
    14 augustus 2013
    Met plezier heb ik jullie reisverhalen gelezen. Wat mooi dat er in Surabaya nog zoveel bekende plekken zijn gezien door jullie en dat er veel herinneringen boven kwamen. Goede reis en nog veel plezier verder.
  2. Frank Horstink:
    14 augustus 2013
    Zelfs voor een 'buitenstaander' al indrukwekkend om te lezen, kan me dan een beetje voorstellen hoe het voor jullie zal moeten zijn! Wat een bijzondere ervaringen.
  3. Ellen:
    Mooi Is! X voor jullie
  4. Eric Van Loon:
    14 augustus 2013
    Ik schiet er zelf van vol als ik dit lees, heel erg mooi Is. Wat geweldig van je om deze reis te maken . Respect en dikke kus
  5. Ellen:
    14 augustus 2013
    Mooie foto's en herinneringen, die gaan nooit verloren!
  6. Isrid:
    Heel fijn hoe jullie mee lezen en leven! Delen is vermenigvuldigen! X Is
  7. Harry Bijl:
    Ontroerend! Enjoy:)
  8. Sjake & Mies:
    14 augustus 2013
    Het bezoek aan je fam enhet thuis komen in Surabaya en de bloemen groet aan ja vader en opa maken de reis kostbaar voor alle 3,dan telt geen ongemak geniet maar met volle teugen.
    Veel liefs Mies &Sjake
    p.s heb je cafe Hellendoorn nog kunnenvinden
  9. Henrie en Liesbeth:
    14 augustus 2013
    Jakkes Isrid wat een mooi verhaal dit vergeten jullie je hele verdere leven niet.
  10. Floran Derijcke:
    Is,
    prachtige belevenis. Mooi verhaal, en zelf ik zit hier met traanogen.
    Heel veel plezier en mooie momenten nog toegewenst.
    Geniet!!
  11. Ron van Geuns:
    14 augustus 2013
    Wat leuk dat je ons huis in Djalan Melati heb bezocht groot hek voor het huis hadden we vroeger niet en waar ik vroeger met ma na schooltijd in de betjak een ijsje ging halen bij Zangrandi ja dat vergeet ik nooit en ereveld Kembang Kuning waar onze vader ligt ziet er goed uit mijn complimenten aan de verzorgers
  12. Riet:
    15 augustus 2013
    Dank voor jullie lieve reacties! Ook ik had een brok in de keel.
    Vaarwel Surabaya, we gaan gaan je missen.
  13. Hans Esser:
    15 augustus 2013
    Isrid, wat een fantastisch mooi verslag.
  14. Richard Schake:
    15 augustus 2013
    Mooi, emotievol geschreven Ben.
  15. Etchica:
    15 augustus 2013
    Prachtig Is! alsof je een puzzel aan het leggen bent en alle stukjes steeds meer een beeld geven waar je vandaan komt en bent wie je bent. Alsof je "erin getrokken wordt" zo schrijf je. Knuffels ook voor je paps en beautyzoon. xxx
  16. T. metsemakers:
    15 augustus 2013
    prachtig verhaal ,en wat goed dat jullie dat met familie ,vrienden en bekenden hebben willen delen.
    Ik ben zeer onder de indruk
    gerrit en Tiny
  17. Bert de wit van huijssteden:
    16 augustus 2013
    het zelfde emotionele reactie had ik ook toen ik voor het eerst mijn vaders graf bezocht op ereveld pandu in tjiater te bandung.