Batik, Zilver en Borobudur

10 augustus 2013 - Yogyakarta, Indonesië

De kraton van Solo

Vandaag even een iets minder uitgebreid verslag, dat vinden jullie vast goed.
Maar . . . We hebben wel een album gemaakt met wat leuke foto's. Klik op 'foto's' en je ziet ze meteen verschijnen, zelfs als dia te bewonderen.
Ik wil nog wel vertellen, dat wij wederom vroeg op pad gingen en bezochten als eerste attractie de Kraton van Solo. "Ik mieneer praat een béètje nederlans" zei de vrouwelijke gids die ons rondleidde. Ze was geweldig en liet ons professioneel de inhoud en pracht en praal van de Hamengkubowono's zien. Leuke anekdote: de Nederlanders noemden hem Henkie, dat was makkelijker, zo zei mevrouw Indang!

We zagen buiten de Kraton al veel betjaks rijden en dat was héél verleidelijk. Isrid zou en moest een ritje in de betjak maken en dat gebeurde dan ook. Dus 2 betjaks reden met 3 'bolé's (blanken) door Yogyakarta!

De volgende stop was de batikfabriek van Yogya. Wat een kunst en vaardigheid om de stoffen zo te bewerken. In hun winkel kochten we het e.a. ook voor thuis natuurlijk. Dus Riet . . .

Dan als laatste attractie de zilversmederij. Het hele arbeidsproces werd ons uitgelegd en natuurlijk belanden we in hun winkel. Omdat het Lembaran was, kregen we 40% korting! Wie is daar nou niet gevoelig voor?

Het werd tijd om een hapje te gaan eten en dat werd warm eten voor de lunch. Een tip, een  geweldige eetgelegenheid tegenover de zilverfabriek. Echt 'super'.

Toen naar de Borobudur. Daar was het zó druk, dat je over de mensen moest lopen. Iedereen had vrij in Indonesië vanwege Lembaran. Maar ach alles went en we hebben de bekende Boehdistische tempel gezien en het was leerzaam en we hebben ons reuze vermaakt. De grootste blikvanger op de Borobudur was onze Zeb! Veel tienermeisjes wilden met hem op de foto! "Ooh he is sooo handsome!" Dat was echt heel leuk.

Sampai jumpa lagi

1. Lenie Platts:
    10 augustus 2013
    Wat hebben jullie al veel gezien in 1 week! Wij genieten heel erg van je reisverslagen en kijken er echt naar uit. En wat een luxe trein ,wel wat anders dan 40 jaar geleden ,maar het prachtige landschap is gelukkig niet veranderd. Nog heel veel plezier, geniet ervan. Groetjes, Dave en Leni
  2. Ellen:
    11 augustus 2013
    Mijn eerdere reactie is niet doorgekomen denk ik......
    Ik blijf jullie mooie verhalen volgen!
    Geniet!
    Lfs
    Ellen
  3. Marjan Lugtigheid:
    11 augustus 2013
    Wat hebben jullie een geweldige reis tot nu toe. Krijg helemaal de smaak te pakken om ook zo'n reis naar Indonesie te maken. Helaas zal dat niet gebeuren, alleen al vanwege de zeer hoge temperaturen. Nog heel veel plezier.
  4. Riet:
    11 augustus 2013
    Ellen jouw reactie echt gelezen. We zijn dankbaar voor jouw reactie!
    Blijf ons volgen.
  5. Marleen:
    12 augustus 2013
    Lieve Ben Isrid en Zeb,

Leuk om zo jullie reis van dichtbij mee te maken leuke verhalen, prachtige foto's kijk uit naar de volgende verhalen!

Groetjes vanaf een zonnig Texel
  6. Nelleke:
    13 augustus 2013
    Wat een prachtige verhalen, en wat is het allemaal mooi kleurrijk ! Een geweldig avontuur en wat speciaal voor ons allemaal om ook een kijkje te nemen in dit mooie land ! Genieten hoor !!
    Veeeeeeeel groetjes vanuit De Koog !!