Bijna Java-Bali reis

23 juli 2013 - De Koog, Nederland

Nog maar 2 weken te gaan en dan starten we onze 'grote reis' naar Java en Bali! We hopen dat we aan de meest urgente zaken hebben gedacht, maar we kunnen zo maar wat over 't hoofd gezien hebben. Daarom altijd handig om een soort checklist van internet te plukken en deze lijst af te vinken. Dat is gedaan! Belangrijk voor Indonesië zijn de benodigde inentingen. Bij mij ging het zo, dat de apotheek een vragenlijst-anamneselijst verschafte en gaf op basis hiervan een advies op maat voor de vaccinaties die onze huisarts kon toedienen. Het gaat om de volgende inentingen: hepatitis A, DTP en buiktyfus. De injecties zijn heftig maar ik kon ze hebben, hoor! Tegen de malaria is het advies gegeven om je goed te beschermen tegen de muggensteken door het gebruik van een antimuggenmiddel waar een hoge concentratie DEET in zit.

Ook aan te raden om in de Tropen onder een muskietennet (klamboe) te slapen.

Dan komt natuurlijk het moment suprême, en dat geldt voor een ieder die op reis gaat, het moment van de koffers pakken en "wat neem je mee?" Altijd een probleem, hoor! Een hele goeie tip vond ik, om voor het zeg maar 'badkamergebeuren' bij de drogist kleine miniverpakkingen shampoo, deodorant, scheerschuim enz. aan te schaffen en niet de standaard grote bussen en flessen mee te nemen, dat scheelt ruimte en gewicht in de koffer. Goed, daar komen we wel uit.

Indonesië is voor mij geen onbekend land, want ik ben er geboren, heb daar de oorlog meegemaakt, ben er op school geweest tot mijn 18e en in 1958 vertrok ik naar Nederland. Ik ben nu 74 en 40 jaar geleden ben ik met mijn moeder en mijn 2 broers nog terug geweest naar de Gordel van Smaragd! Natuurlijk ken ik het land, maar na 40 jaar zal er veel veranderd zijn. Ik beheers de taal niet meer en ben veel herinneringen  kwijt. Maar we krijgen support! Onze Oom Wim en zijn lieve One  hebben zich bereid gevonden om ons te ondersteunen om straks  zelfverzekerd onze weg op Java en Bali te vinden. Ze kennen  het land en de adat (gewoontes) van het Indonesische volk.  Bijna 4 dagen waren ze onze gast op Texel en ze hebben  genoten van ons mooie eiland en hebben ons weten bij te  spijkeren over het huidige Indonesië. We zijn er dus helemaal  klaar voor om de reis van onze dromen te maken.

Op 4 augustus om 20.30 uur vliegen wij met z'n drietjes per KLM vanuit Schiphol rechtstreeks naar luchthaven Soekarno-Hatta in Jakarta. Wij vinden het heel gaaf om ons reisavontuur de komende 3 weken met jullie te delen.

Sampai jumpa lagi,

Ben, Isrid en Zeb.

1. Frank Horstink:
    23 juli 2013
    Mooi verhaal Ben! En dan moet de reis nog beginnen... Ik ga jullie volgen. Alvast heel veel plezier gewenst! Groet, Frank
  2. Ben:
    23 juli 2013
    Dank Frank voor jouw reactie en dat je ons gaat volgen. Super!
  3. Isrid:
    Goed bezig pap! ;-)
    Ik kom ook snel met een verhaaltje hier op ons blog over hoe het nou toch zo gekomen is dat we gaan en hoe ík me voorbereid op de reis :-)
  4. Willem diele:
    Ha die Ben,

Nog een tip? Neem vooral niet teveel mee, want.... net als in Thailand is daar beslist ALLES - vaak voor veel minder geld - te koop.
    Wat je echter wél mee MOET nemen is een middel tegen diarree.
    (immodium?) en natuurlijk kauwgom voor in het vliegtuig bij het opstijgen en landen en uiteraard een paar petjes en/of een hoedje. Ik groet je....

Willem
  5. Riet:
    24 juli 2013
    Beste Willem, bedankt voor jouw tips, we gaan het opvolgen!
  6. Henrie en Liesbeth:
    Hallo Reizigers,
    Pas iemand gesproken die van Java komt, het is er niet meer zo goed koop als wij denken.
    Houd een plaatsje vrij voor je souvenir`s.
    Gr
  7. Nelleke:
    25 juli 2013
    Tjeetje Ben wat een geweldige tijd voor jou en je familie !! En ook helemaal super dat wij ook op deze leuke manier mee mogen genieten van alle voorbereidingen en het plezier !! Ik kijk gezellig mee hoor !! Veeeeeeeeel groetjes van Nelleke en een dikke knuffel van Boefke voor jullie lieve Ties !!
  8. T. metsemakers:
    28 juli 2013
    Een goede reis en veel plezier,en fijn dat we ook mogen meegenieten
    groetjes Gerrit en Tiny
  9. Leonie Poth:
    28 juli 2013
    Dat wordt vast een mooie en emotionele reis voor jullie, "Drietal"! Geniet met volle teugen, ook van de voorbereidingen......wij genieten met jullie mee van een afstand! Kunnen haast niet meer wachten op de verslagen en foto's van de avonturen die jullie gaan beleven. Liefs uit Zoetermeer van WimOne.
  10. Cokky&Henk:
    Heel gaaf Ben!!
  11. Leni Platts:
    1 augustus 2013
    Wat ontzettend leuk om samen met je dochter en kleinzoon deze reis te maken. Ik wens jullie een heel mooie tijd en kijk erg uit naar de reisverhalen en foto,s. Goeie reis en Geniet met volle teugen !
  12. Riet:
    1 augustus 2013
    Dank je wel voor de reacties! We zijn heel blij met zoveel 'volgers'.
    We houden jullie op de hoogte.
  13. H.A.Maijs:
    3 augustus 2013
    Hallo Ben, we hebben er een kleindochter bij en door de drukte hier bij hebben we elkaar niet gesproken.Maar nog even en je gaat je reis maken, de koffers zijn gepakt en de papieren oke,Dien en ik wensen jullie een mooie reis toe en wie ver gaat heeft een boel te vertellen, geniet er van en we volgen je Ton en Dien