Hoe is het nou toch zo gekomen?

27 juli 2013 - Amsterdam, Nederland

Boekoe Bangsa

Eindelijk is ook ‘dochter van Geuns’ in de pen geklommen voor een verhaaltje voorafgaand aan onze reis naar Indonesië.

Hoe is het nou toch zo gekomen dat ik op 4 augustus in het vliegtuig stap met mijn vader (Ben 74 jaar) en zoon (Zeb 13 jaar) ?!!

Eigenlijk begon het ruim 4 jaar geleden. Ik had mij losgeworsteld uit het ‘keurslijf’ van de loondienst en was mijn bedrijf IS WORKS gestart. Daardoor was er meer ruimte en aandacht voor mijn eigen talenten en drijfveren en begon ik mij meer en meer te interesseren voor mijn roots. Ik werd lid van de Indo Business Club, haakte op Twitter met allerlei leuke Indo’s in en verderop werd ik lid van de Industrieele Groote Club die een Nederlands-Indië tafel brengen. De geschiedenis van Indonesië en dus het verhaal van mijn vader fascineerde en raakte me. Ik ontdekte bepaalde gewoontes en karakter trekken van mijzelf (van graag willen zorgen, een tikkeltje Javaanse prinses gedrag, op platte voeten een hurk-zit doen tot mijn oogopslag - en ik heb niet onverdienstelijk badminton gespeeld) in andere Indo’s en dat bracht weer een soort van saamhorigheid.

De sterke wens ontstond om Indonesië te bezoeken....en dat wilde ik heel graag met mijn vader doen. Maar Ben hield lang de boot af. Het hoefde voor hem niet zo en ‘wij zouden toch maar ruzie krijgen’ en zo bleef het een beetje in de lucht hangen. Totdat ik op mijn 44 ste verjaardag een prachtig kookboek kreeg van Clifford, een -eveneens Indo- vriend van mij: Boekoe Bangsa. Mijn vader was die verjaardagsavond geboeid in dat boek aan het bladeren en dat bracht Frederiek - een van mijn liefste vriendinnen - op het idee om even bij hem te zitten en mijn wens er nog maar eens keer in te wrijven bij de paps. Mijn ouders bleven slapen en de volgende ochtend bij het ontbijt vertelden zij mij dat Ben er toch misschien, waarschijnlijk, eventueel voor open stond om die reis te gaan maken. Yeeeehhhh!!! Ik weet nog goed hoe blij ik was (en nog steeds ben)

Mama Riet en zus Hester gaan niet mee, ieder om hun eigen redenen, maar we voelen ons zeer gesteund door hen in ons avontuur.

En nu gaan we dan, het is bijna zo ver! We maken grapjes over de hoeveelheid Autan die we mee gaan zeulen, dat mijn vader al weken bezig is met miniatuur shampoo-tjes te verzamelen en het idee dat ‘men’ ons aanschouwend wel zal denken dat ‘die oudere man’ wel een lekker (al zeg ik het zelf) jong blaadje heeft gescoord en Zeb een kind is van een 2de leg. En ‘hey’ natuurlijk gaan we voor het plezier, het avontuur, de cultuur, mooie batik scoren, het eten en het prachtige landschap.

Maar ik weet nu al dat ik ook een paar traantjes (van bijzondere blijdschap) weg zal pinken als we onze familie in Jakarta zien, ik hand in hand met mijn vader en zoon door Surabaya ( waar Ben is opgegroeid) loop, het graf van mijn opa bezoek en mijn vader voor me zie - lang geleden, onbezorgd en jong - wonend in dit land.

Laat dit reis blog een mooi document worden waarin we onze ervaringen met jullie - onze familie en vrienden -  delen.

X Isrid

1. Frank Horstink:
    26 juli 2013
    Heel mooi geschreven! Als lezer 'zit je gelijk in het verhaal'..!
    Veel plezier Isrid, samen met Sr. en Jr.!

Groetjes,

Frank
  2. Isrid:
    Dank je wel Frank!
  3. Ben:
    26 juli 2013
    Heerlijk verhaal van mijn dochter en we gaan er met ons drietjes een waanzinnig mooie reis van maken. Ik heb er reuze veel zin in!
  4. Franka:
    27 juli 2013
    Wat mooi beschreven Isrid. Dit wordt vast een hele bijzondere reis. Isrid, Ben en Zep, ik wens jullie een geweldige tijd daar.
  5. Hans Esser:
    27 juli 2013
    De start is prima, leuk geschreven. Drie generaties die op stap gaan. Alle 3 alvast een goede reis toegewenst, en behouden terugkomst.
  6. Isrid:
    27 juli 2013
    Dank voor jullie reacties en wensen Franka en Hans!
  7. Fenny Horstink:
    27 juli 2013
    Geweldig geschreven Isrid en ik ga jullie zeker volgen en wens jullie een hele bijzondere reis. Geniet er van.
  8. Margret:
    27 juli 2013
    Isrid wat een mooie verhaal, prachtig geschreven! Ik wens jullie heel veel plezier en zal zeker de reisblog in de gaten houden. Veel liefs, Margret
  9. Martine glorie:
    Mooi verhaal Is. Gaat vast fantastisch worden. x
  10. Tonny Hijlkema:
    27 juli 2013
    Ik ga jullie helemaal volgen! Ben nu al geboeid! xxx
  11. Hennie:
    27 juli 2013
    ik wens jullie een hele mooie en een fantastiche reis toe
  12. Riet:
    27 juli 2013
    Bedankt Hennie! Het gaat zeker lukken.
  13. T. metsemakers:
    28 juli 2013
    prachtig verhaal we wensen jullie en fijne reis,eindelijk is het zover
  14. Hester:
    28 juli 2013
    ik ga jullie op de voet volgen en reis/leef met jullie mee!!
  15. Henrie en Liesbeth:
    28 juli 2013
    Een prachtig verhaal , ben eigenlijk ook wel een beetje( tja hoe zullen we het zeggen) jaloers? vind ik niet helemaal het goede woord maar kan op dit moment niets anders bedenken
    fijne reis en kom heel terug ennnnnnnnnnnnnnnn met mooie foto`s en andere dingen.
  16. Fred:
    28 juli 2013
    Die van oude man met lekker jong ding spreekt me wel aan.....veel plezier met de "oude man" en zijn tweede leg hi hi hi.
    Tempo doeloe
  17. Etchica:
    29 juli 2013
    Ik heb nu al een brok in mijn keel...! De eerste keer (1999) dat ik naar het land van mijn vader - Suriname - ging viel alles op zijn plek. Het heeft mij compleet gemaakt. Alhoewel ik niet zou kunnen duiden waarin ik daarvoor incompleet was. Ik stapte uit het vliegtuig, voelde het bloedhete asfalt en een zucht van verlichting trok door mij heen: hé hé eindelijk thuis. Bizar. Afgelopen januari heb ik in Paramaribo mijn 50e verjaardag gevierd, een flink aantal Nederlandse vrienden hadden ook de reis ondernomen om dit met mij te vieren. Een lieve vrindin gaf mij een heldere terugkoppeling: "Hier ben je helemaal niet zo bijzonder Chic!" Haha, een mooier compliment had ze mij niet kunnen geven. Ik ben dus heel benieuwd Is, in hoeverre jij straks "oplost" in het land van je (voor)ouders. Brasa !
  18. Isrid:
    29 juli 2013
    Dank voor je super leuke 'ervaren' reactie Chica! X
  19. Corrie Gottschal:
    31 juli 2013
    Wat leuk verteld, ik wens jullie een heel fijne en prachtige reis toe ,en zo te horen gaat dat zeker lukken!
  20. Riet:
    31 juli 2013
    dank je wel Corrie en veel plezier met Sarah!
  21. H.A.Maijs:
    3 augustus 2013
    Ben nogmaals de zelfde reaktie als op de voorgaande. Maar nog een geweldige reis toegewenst van Dien en mij
  22. Hans Esser:
    3 augustus 2013
    Het lijkt wel of de voorpret even leuk is als de reis zelf......
  23. Frederiek:
    6 augustus 2013
    Wat zou k nu graag even over jullie schouder meekijken. Wat een bijzonder trio zal daar door Indonesië lopen....