Tangkuban Perahu, thee en spa

8 augustus 2013 - Bandung, Indonesië

Op de Tangkuban Perahu

Duf en met prikogen word ik wakker. Ik heb zó vreselijk slecht geslapen vanwege het gebeds gezang dat de hele nacht zonder ophouden duurde vanwege de viering van het einde van de Ramadan. Om 5.30 uur strompelde ik het bed uit, douchen en aankleden. Na ons luxe ontbijt gingen we met z'n drietjes om 7.30 uur met Henra en Ribno op weg naar de berg Tangkuban Perahu. Het was de bedoeling zo vroeg te vertrekken om de drukte van Idul Fitri te ontlopen, het feest dat alle moslims hun familie bezoeken. Een ware volksverhuizing vind dan plaats! Je begrijpt hoe druk het was op de weg. Ons busje moest alles uit zijn motor halen om de enorme klim naar boven te maken. We roken al gauw de 'rotte eieren' lucht. Eenmaal boven aangekomen keken we in een enorme grijze krater, waar hier en daar nog mistige rook uit de diepte opdook. We gingen op de foto en daalden een glibberig stenen paadje van het bergdorpje af. We moesten bij een kleine toko de geroosterde maïskolven eten.
We reden de berg af om de theeplantages te bezoeken. Van Henra kregen we een interessante uitleg over de theeplantages, oogsten, soorten en verwerking. We liepen net als de theepluksters (die er nu niet waren i.v.m. Lembaran) door de nauwe paadjes tussen de theeaanplant. We kwamen langs een vrouw, die driftig een flinke portie sambal oelek aan het maken was.
De volgende stop was bij Ciater Spa, een resort met zwembaden van warm water. Een hele ervaring om daarin te zwemmen. We waren voorbereid en hadden onze zwemkleding bij ons en deden ons tegoed aan de dampende warmte van het water. Na een half uur hielden we het voor gezien en waren vóór lunchtijd weer terug in ons hotel Sukajadi. In de buurt van ons hotel lag op loopafstand een Mall. We vinden het altijd leuk om daar doorheen te lopen.

We hebben net petjel en gado gado gegeten, een gekookt groentengerecht met een heerlijke pindasaus. Zeb had nog gezommen in het hotelzwembad (hij krijgt er niet gauw genoeg van) en nam de kleine gebakken loempia's als zijn diner.

Tot gauw!

1. Gabrielle:
    8 augustus 2013
    Wat een leuke tocht maken jullie en met locale gids beleef je meer van het r land dus vooral niet duf. Dat weet ik uit ervaring dus blijf genieten
  2. Henrie en Liesbeth:
    8 augustus 2013
    In sept komen we de foto`s van dicht bij bekijken en wat je alzo mee hebt genomen. Geniet nog een poos.
  3. Frank Horstink:
    8 augustus 2013
    Wat een belevenissen allemaal! Geniet ervan!
  4. Ron van Geuns:
    8 augustus 2013
    Leuke reisverhalen haalt mijn herinnering van 12 jaar geleden weer naar boven en vergeet niet de vruchten te proeven.
  5. Joke en Rob van Damme:
    8 augustus 2013
    Geweldig, dat jullie ons op deze manier een blik in een compleet andere wereld gunnen. Lezen het met veel plezier.
  6. T. metsemakers:
    9 augustus 2013
    leuk hoor zo'n reis met prive chauffeur en gids,dan krijg je toch andere informatie als bij groepsreizen ,we genieten van jullie verhalen.veel plezier Gerrit en Tiny
  7. Riet:
    9 augustus 2013
    Wij zijn nu in de Kraton stad Yogyakarta. Bedankt volgers voor het meebeleven.
  8. Corrie Gottschal:
    9 augustus 2013
    Fantastisch allemaal !!!! Fijn dat het zo goed gaat Ben >:)))
  9. Riet:
    10 augustus 2013
    Dank je Cor, gaat het goed met Saar?